Sociale media als hulpmiddel bij de jacht op een passende baan

Sociale media worden hedendaags door werkgevers ingezet om vacatures aan de man te brengen. Via verscheidene media ben ik op de hoogte gesteld van vacatures die mijn interesse gewekt hebben.

Onderhand ben ik al een geruime tijd alert op vacatures die mijn droombaan (bijna) evenaren. Tijdens mijn studieperiode heb ik gesolliciteerd op banen om mijn studie te kunnen bekostigen. Mijn schrijfwijze in sollicitatiecreaties bleek bij potentiële werkgevers in de smaak te vallen en dit heeft me meerdere gesprekken opgeleverd. Zo ben ik in 2014 bijvoorbeeld bij Knip&GoShop.nl in Eibergen, de Verfdiscounter in Hengelo, Woonbedrijf ieder1 in Zutphen en Metronieuws.nl in Amsterdam op gesprek geweest. Stuk voor stuk vacatures die niet direct aansluiten bij mijn vooropleiding. Een enkel gesprek leverde mij een baan op, maar de werkomstandigheden bleken hierbij dermate ongeschikt dat ik zelf de knoop heb doorgehakt er niet mee in zee te gaan.

Momenteel draai ik op proef mee bij Venderbosch Evenementen uit Borculo, zodat ik over een tijdje in de weekenden spelshows kan presenteren. Ik hoor van meerdere mensen uit mijn sociale netwerk dat deze weekendbaan perfect bij mij past. Dit is voor mij mooi om te horen. Een week bestaat echter uit meer dan alleen het weekend. Ik wil binnenkort graag kunnen zeggen dat ik ook voor de dagen maandag tot en met vrijdag een baan heb die perfect bij me past. Na afronding van de HBO-studie Ruimtelijke Ordening & Planologie ben ik direct volle bak gaan solliciteren op passende banen voor de doordeweekse dagen, waarbij een HBO-diploma een vereiste is. Uit de 170 sollicitanten werd ik door de gemeente Westervoort uitgenodigd voor een eerste sollicitatiegesprek. Zestien andere kandidaten waren hetzelfde lot beschoren. Twee goede gesprekken verder is men in Westervoort tot de conclusie gekomen dat een extra sollicitatiegesprek niets zal opleveren. Het was fijn om te horen dat ze veel potentie en kwaliteiten in mij zagen, maar een tweetal kandidaten hadden inmiddels een CV opgebouwd waar je “u” tegen zegt. Tegen een dergelijk werkverleden ben ik jammer genoeg nog niet opgewassen. De kans om de vacature van Beleidsmedewerker Ruimtelijke Ontwikkeling & Volkshuisvesting in te vullen, gaat zodoende aan mijn neus voorbij.

Ondertussen stap ik weer in de ogenschijnlijk vicieuze cyclus die men in de volksmond ook wel de sollicitatieprocedure noemt. Op jacht naar een passende baan, waarbij ik wederom mijn opgebouwde netwerk en de verscheidene sociale media zal raadplegen.

Jacht op een passende baan

LinkedIn profileert zich als online medium voor vakmensen. Een virtuele plek waar werkervaringen gedeeld kunnen worden en waar mensen hun sociale contacten in het werkveld kunnen etaleren. Facebook is in 2004 ontstaan in het creatieve brein van de Amerikaan Mark Elliot Zuckerberg, die momenteel multimiljardair is. MULTI! MILJARDAIR! Waar een creatief brein toe kan leiden. In eerste instantie was “The Facebook”, zoals het genoemd werd, enkel voor studenten van Harvard bedoeld. In 2006 werd Facebook openbaar en op dit moment maken ruim 1,3 miljard personen op deze aardkloot gebruik van deze openbare online dienst. Een gigantisch netwerk. Een netwerk dat mijns inziens net als LinkedIn gebruikt kan worden voor zakelijke doeleinden. Hiermee bedoel ik dan het omzetten van je sociale Facebooknetwerk in een zakelijk netwerk. Hetzelfde geldt voor het sociale medium dat met een blauw vogeltje gekarakteriseerd wordt, waarmee korte berichten met een maximum van 140 leestekens geplaatst kunnen worden; Twitter.

Om de eerder genoemde vicieuze cyclus van het solliciteren te doorbreken, probeer ik op een ietwat meer brutale wijze via sociale contacten en organisaties middels open sollicitaties mezelf in the spotlights te zetten. Ik ben op zoek naar een baan die aansluit op mijn afgeronde HBO-opleiding Ruimtelijke Ordening & Planologie en/of een baan waarbij ik als tekstenschrijver of redacteur aan het werk kan. Zodra ik een vast inkomen heb, zal ik me gaan focussen op de totstandkoming van een eigen onderneming. Projecten in het kader van leefbaarheid en krimp zullen hierbij mijn voornaamste domein zijn. De kerntaken van mijn geplande onderneming zijn het best te omschrijven als: “Bemiddeling, onderzoek en advies bij bewonersparticipatie in krimpdorpen”. Ik hoop dat een intensieve zoektocht en hulp vanuit mijn sociale netwerk me kan helpen, zodat ik kan zeggen dat ik niet alleen in het weekend, maar ook doordeweeks een perfect passende baan heb.

Hoi potentiële werkgevers..
Ik jaag op passende banen..
Het jachtseizoen is geopend!
Let’s do this!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s